wtorek, 21 listopada 2017

Wyjazd kierunku technik turystyki wiejskiej

Słuchacze turystyki wiejskiej z gościnną wizytą w gospodarstwie 
Agro-eko-turystycznym ,,Dolina Wierzby”

W dniach 27-29.10.2017 r. słuchacze uczęszczający na kierunek technik turystyki wiejskiej (III semestr) wraz z opiekunami: kierownikiem szkolenia praktycznego, panem Łukaszem Palmowskim i nauczycielką przedmiotów zawodowych, panią Hanną Szałkowską uczestniczyli w wyjeździe szkoleniowo- edukacyjnym do Dorotowa położonego w województwie warmińsko- mazurskim. Gościli w Gospodarstwie Agro-eko-turystycznym „Dolina Wierzby" usytuowanym w przepięknej, zacisznej dolinie otoczonej polami z uprawą wierzby energetycznej i lasami. Spędzili tam niezapomniane chwile.

            W programie przewidziano wiele atrakcji. Słuchacze mogli zwiedzić interesujące miejsca, zdobyć nową i pogłębić już posiadaną wiedzę. Głównym przesłaniem wyjazdu było zapoznanie ich z zagadnieniami przewidzianymi w podstawie programowej dotyczącymi prowadzenia gospodarstwa agroturystycznego.
            W piątek 27 października o godzinie 1530, po zbiórce przy szkole uczestnicy wyjazdu wyruszyli w podróż, która minęła w bardzo miłej atmosferze. Po prawie dwugodzinnej jeździe dotarli wreszcie do celu - gospodarstwa agroekoturystycznego ,,Dolina Wierzby''. Po zakwaterowaniu i spożyciu pysznej obiadokolacji wzięli udział w bardzo interesującym wykładzie prowadzonym przez pana Sebastiana Florka, producenta wierzby energetycznej na powierzchni kilkuset hektarów. Udzielił on słuchaczom odpowiedzi na wiele pytań dotyczących prowadzenia gospodarstwa agroekoturystycznego oraz plantacji wierzby energetycznej.
            Słuchaczy zapoznano z wieloma informacjami na temat odnawialnych źródeł energii (OZE) - wyjaśniono im czym jest biomasa, energia wiatrowa i słoneczna. Podczas spotkania trwały żywiołowe dyskusje o pozyskiwaniu środków z unii europejskiej jako dofinansowania do produkcji bioenergii. Słuchacze dowiedzieli się, że przy zakupie maszyn i urządzeń, pan Sebastian Florek skorzystał z programu wsparcia ,,Sapart'' Mieli niepowtarzalną okazję do obejrzenia gospodarstwa oraz pieca na wierzbę energetyczną, którego większość z nich prawdopodobnie nigdy wcześniej nie widziała.
            To jednak nie jedyne atrakcje tego dnia. Zakończył się on spotkaniem integracyjnym, co sprzyjało wymianie doświadczeń i było okazją do rozmów o planach związanych z rozwojem własnych gospodarstw.
            W sobotę o godz. 915 po pysznym kalorycznym śniadaniu podróżnicy wyruszyli do skansenu w Olsztynku. Po dotarciu na miejsce i spotkaniu z panią przewodnik rozpoczęli zwiedzanie „Muzeum Budownictwa Ludowego – Parku Etnograficznego w Olsztynku”. Jest to jeden z najstarszych w Polsce skansenów i zarazem niezwykle urokliwy zespół kulturowo - przyrodniczy odzwierciedlający koloryt i atmosferę osiemnastowiecznej wsi. Piękno i bliskość przyrody sprawiały, że uczestnicy wyjazdu czuli się niemal jak w bajce.
            O wartości tego miejsca stanowią przede wszystkim znajdujące się na terenie skansenu niezwykle zróżnicowane architektonicznie obiekty budownictwa ludowego pochodzące z Warmii, Mazur, Powiśla, Barcji, Sambii i Małej Litwy pełniące różne funkcje począwszy od mieszkalnej, poprzez inwentarską, gospodarczą, sakralną i przemysłową. Do najważniejszych z nich należą: kopia kościoła z Rychnowa z polichromią i ołtarzem z połowy XVII wieku, chałupa mazurska z Gązwy koło Mrągowa, chałupa z wystawką podcieniową z Zielonki Pasłęckiej, wiatrak "holender" z Dobrocina oraz wozownia z garncarnią i piecem do wypalania ceramiki z Tomaszkowa. Wewnątrz skansenu znajduje się także piękny, drewniany kościół z przedsoborowym ołtarzem. Odwiedzając muzeum warto zwrócić uwagę na kolekcje malowanych mebli ludowych i kamionki, tradycyjne narzędzia kowalskie, stolarskie, ciesielskie, rolnicze, sprzęt gospodarczy, kuchenny, obiekty związane z transportem i młynarstwem, a także rękodzieło w którego skład wchodzą między innymi rzeźby i płaskorzeźby z drewna i gliny.
            O godzinie 1130 na słuchaczy czekała lekcja kaflarstwa, która była nowym i bardzo ciekawym doświadczeniem. Podczas zajęć dowiedzieli się oni jak zmieniały się paleniska, czym zajmował się zdun, poznali kaflarstwo ludowe i dekoracyjne. Każdy z nich miał możliwość pomalowania swojego własnego kafelka na podstawie  mazurskich wzorów, co sprawiało wszystkim niebywałą przyjemność.
            Kolejnym punktem programu była wizyta w Olsztynie. Uczestnicy wyjazdu pod kierunkiem pani przewodnik przystąpili do zwiedzania zamku królewskiego z którego do dziś zachowały się mury domów mieszkalnych, wieże: cylindryczna (stołp) i kwadratowa (Starościańska), fragmenty murów budynków gospodarczych, pozostałości po piwnicach, a także fundamenty kuźnicy i ślady dymarek.
Ciekawym miejscem, które udało się zobaczyć było Stare Miasto, najstarsza część Olsztyna. Słuchacze i opiekunowie mogli pospacerować po rynku i obejrzeć stare kamienice, zniszczone w przez Armię Radziecką podczas II wojny światowej, Stary Ratusz – aktualną siedzibę Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej, a także wiele innych interesujących zabytków.
W programie wyjazdu przewidziano również czas wolny, który można było spędzić w dowolny sposób, wykorzystać go na dalsze zwiedzanie, kupowanie pamiątek oraz wymianę wrażeń. Punktualnie o godzinie 1900  na wszystkich czekała obiadokolacja, po której można było wypocząć i zregenerować siły.
Niedziela była ostatnim dniem wyjazdu. Po pysznym śniadaniu i wykwaterowaniu z gospodarstwa opiekunowie i słuchacze wyruszyli w podróż powrotną do Raciąża. Podczas jazdy dyskutowano na temat  przeżyć oraz zabytków, które udało się zobaczyć. Wyjazd miał ogromną wartość edukacyjną - była to jedna z najciekawszych lekcji dla przyszłych techników turystyki wiejskiej. Odwiedzając gospodarstwo agroekoturystyczne poznali oni specyfikę pracy w branży agroturystycznej. W czasie wycieczki zwiedzili również wiele interesujących miejsc i obejrzeli mnóstwo zabytków milo spędzając wspólnie czas. Wiedza poparta doświadczeniem z pewnością na długo pozostanie w ich pamięci.  

Wyjazd szkoleniowo–turystyczny zorganizowany został z inicjatywy dyrektora szkoły, pana Andrzeja Nizielskiego, przy współpracy z nauczycielami: panią Martą Samoraj, panią Hanną Szałkowską i panem Łukaszem Palmowskim.